Derbystance


Jag ÄLSKAR derbyforumet på Facebook! Det inspirerar mig även till fler inlägg, så idag tänkte jag skriva om:

DERBY-STANCE.

Apan satt i granen skrev i roller derby forumet på Facebook (Roller Derby – diskussion) om lite funderingar kring just ”Derby-Stance”. Derby-stance är hållningen du har som derbyspelare. Den är ett kriterium för att klara Minimum Skills-provet du måste göra för att bli en godkänd spelare, för att få scrimma och spela bouts.

TIPS:
Apan listar på sin blogg vad man behöver uppnå för att klara dessa kriterier. För att ha en bra hållning krävs också muskler och balans. Jag tipsar om squats/benböj, men se till att knäna är i line med fötterna (fall inte in med knäna) och ryggen ska vara rak. Har du tillgång till en pilatesboll, sätt denna bakom ryggen mot en vägg och gör squatsen. Det är också viktigt att ha en stark core, så träna upp mage, stjärt och rygg!

Här är en slags skiss (ursäkta den taffligt tecknade bilden) över hur man ska stå:
Inte så bra  – jämfört med – Något bättre derby-stance.

En bra derby-stance har du om kroppen är i en slags blixt-formad stance. Du ska ”sitta” i knäna för att kunna ta hits, hålla balansen och ge hits. Ryggen ska vara mer upprätt än framåtlutad – varför? Jo! För att när du spelar derby, speciellt som blocker, så har du tusen grejer att hålla koll på, dina egna spelare, motståndarblockers och båda jammers. Huvudet ska gå som en saftblandare och det är viktigt att du har bra översikt bakåt, därför behöver du vara mer upprätt. En framåtlutad stance gör att du får svårare att se bakåt och chansen att du ramlar framåt ökar.

Sedan finns det olika åsikter om allt, vissa säger att det är bra att sticka ut rumpan så långt det går (svanka och sticka ut rumpan som en anka). Detta kan vara bra för att ”fånga upp” jammer på rumpan, men sedan har jag även läst att det kan ge bättre balans att rikta rumpan nedåt, som om du sitter på en stol, då tyngden hamnar på rumpan/nedåt och att det i sin tur ska ge bättre balans.

Här är ett bra inlägg om blocking som jag lärde mig mycket av: ”A Guide To Effective Blocking”
(inlägget är på engelska).

EDIT!

Den derby-stance jag skriver om i detta inlägg gäller ju mest för blockers, som jammer kan man ha en mer framåtlutad hållning (som She-Lock skriver i kommentars-fältet). När du som jammer åker varvet runt kan du med fördel vara mer framåtlutad i en slags speedskater-stil för att få mer fart. Du är förmodligen även mer framåtlutad i packet då du möter motståndarväggen, för att ”skära” dig genom packet med dina axlar.

Stay awesome och hoppas inlägget är till hjälp! 🙂

2 thoughts on “Derbystance

  1. Det där med att vara lutad framåt eller inte kan ju vara olika för jammers och blockers med! Tror jag lutar mig ganska mycket framåt i någon form av ”aerodynamisk” tanke (vilket säkerligen är bullshit, men placebo ftw) när jag skejtar varvet runt.

    • Precis! Det är ju helt olika när man jammar jämför när man blockar, ska nog skriva in det i inlägget.. som jammer är man mer framåtlutad (som en speedskater) under själva varvet, då är man ju inte beroende av att ”hänga upp” en motståndare på röven 🙂

Kommentera

